TIPPEK TÉLI VEZETÉSHEZ

Ön is készen arra, hogy az időjárás hidegre fordultával szembenézzen a téli vezetés veszélyeivel? A vezetőknek minden évben fel kellene frissíteniük téli vezetési ismereteiket, és emlékezniük kellene ezekre az egyszerű téli vezetési tippekre.

TAKARÍTSON LE MINDENT A JÁRMŰVÉRŐL!

Mielőtt a kormány mögé ülne, fontos eltávolítani az összes havat és jeget a szélvédőről, az ablakokról, valamint a jármű tetejéről és oldalairól. Igen, az összeset! Ne felejtse el kitisztítani a kipufogócsövet esetleg eltömítő jeget, nehogy az égéstermékek visszaszivárogjanak a jármű belsejébe!

EMELKEDŐKÖN HASZNÁLJON ALACSONY SEBESSÉGFOKOZATOKAT!

Alacsony sebességfokozatok mellett az emelkedőkön jobb a kerekek tapadása. Téli időjárásban szándékosan váltogassa a sebességet és a sebességfokozatokat a kerekek tapadásának maximalizálása, valamint a megcsúszás vagy kipörgés lehetőségének minimalizálása érdekében! Ez azt is jelenti, hogy a tempomatot (automatikus sebességtartó) szinte soha nem használjuk havon vagy jégen.

VEZESSÜNK ÓVATOSAN, ÉS HAGYJUNK NAGYOBB FÉKTÁVOLSÁGOT!

Járművének még téli gumikkal is nagyobb távolságra lehet szüksége a megálláshoz, mint száraz viszonyok között. Jó ökölszabály, a száraz úthoz való fékezéshez képest háromszor nagyobb féktávolságot hagyni hóban vagy jégen. Túlzott sebesség mellett ez nehezen megvalósítható. Ha nem kell, ne álljon meg, különösen az emelkedőkön! Minél gyakrabban kell teljes leállásból indulnia, annál gyakrabban kockáztatja, hogy elakad.

NE ÜLJÖN AUTÓBA, HA NEM MUSZÁJ!

Ha nem muszáj hóban vezetnie, ne tegye! Veszélyes. Amennyiben viszont nincs más lehetőség, összpontosítson az útra, és készüljön fel váratlan veszélyekre! Tanulmányozza az időjárás-jelentést is! Az útviszonyok ismerete, amelyek valószínűleg szembesülni fog, segítheti a megfelelő felkészülést.

FIGYELJEN A FEKETE JÉGRE!

Lehet, hogy pocsolyának néz ki, de nem az, hanem jég. Ez a jármű feletti uralom elvesztését okozhatja. Ne feledje: ha egy út síkosnak tűnik, jó eséllyel az is! Tartsa a sebességet alacsonyan, és tesztelje az esetleges feketejég-foltok meglétét a kerekek enyhe elfordításával vagy enyhe fékezéssel!

LEGYEN TISZTÁBAN A KIFAROLÁS VAGY MEGCSÚSZÁS ESETÉN ALKALMAZANDÓ LÉPÉSEKKEL!

Amikor az első vagy a hátsó kerekek kicsúsznak, az alábbi eljárások segítenek, hogy visszanyerje uralmát a jármű felett:

Vegye le a lábát a pedálokról! Se a gázpedál, se a fék nem fog segíteni kifaroláskor. Sőt, még ronthatnak is a helyzeten. Kormányozzon finoman a kívánt menetirányba! Az általános tanács kifarolás esetén, hogy kormányozzunk „a csúszás irányába”, de egy valódi megcsúszáskor nem biztos, hogy van idő alaposan átgondolni a helyzetet.

Amint a jármű kerekeinek tapadása helyreáll, enyhén fékezzünk vagy gyorsítsunk! Ez az, ahol némi különbség van az első és a hátsó kerekek kicsúszása között. Amikor az első kerekek csúsznak, az enyhe fékezés segít az irányítás visszaszerzésében. A hátsó kerekek megcsúszása esetén viszont lassú gyorsítással érjük el ugyanezt a hatást.

A jármű teljes sebesség melletti csúszásakor hasonlóan járjon el. Vegye el a lábát a pedálokról, és kormányozzon óvatosan arra, amerre haladni kíván!