TÉLI GUMIABRONCSOK

A gumicsere a biztonságos közlekedés egyik alapfeltétele. Extrém időjárási körülmények között a négyévszakos gumik már nem használhatók – nincs olyan abroncs, ami -20 C fokban és +7 C fokban is optimális teljesítményt nyújtana. Ezért az ősz vége felé ajánlatos téli gumira váltani.

A téli gumikat akkor kell felhelyezni, amikor a napi átlaghőmérséklet 7 °C-ra esik. Ez ugyanis azt jelenti, hogy bármikor jöhet fagy és hó is, ilyen körülmények között pedig a nyári gumik nem biztosítanak komfortos és biztonságos autózást. Bizonyított tény, hogy a téli gumival felszerelt autó gyorsabban megáll havas úton, mint a nyári gumival ellátott jármű.

Téli gumiabroncs – optimális paramétereket biztosító konstrukció

A téli abroncsok olyan speciális gumikeverékből készülnek, ami alacsony hőmérsékleten is optimális rugalmasságot biztosít. Ebben fontos szerepet játszik a szintetikus gumi, a korom és a szilika. A nyári abroncsokhoz merevebb gumit használnak, ami ellenáll a magas hőmérsékletnek, de a hidegben gyorsan megkeményedik. Ekkor nem tapad eléggé az útfelülethez, így az autó könnyebben megcsúszhat. Szintén fontos tudni, hogy magas hőmérsékleten a téli gumik tulajdonságai is megváltoznak, vagyis túl puhává válnak. Az autó így nem stabil, a gumik pedig gyorsan kopnak.

A téli gumiabroncsok futófelületének mintázata

A téli gumikat a nyári gumiktól a futófelületük is megkülönbözteti – sok mély barázdával és akár ötször annyi lamellával rendelkeznek. Ennek következtében hatékonyan elvezetik a nagy mennyiségű vizet, havat és latyakot is. Így kisebb a  aquaplaning (vizenfutás) veszélye, tehát akkor is jól tapadnak, ha az autó nagy sebességgel ráhajt egy pocsolyára.

A téli gumik futófelületének mintázata sokkal mélyebb is, mint a nyári gumiké. Ez jobb tapadást biztosít a hóval vagy sárral borított utakon (a futófelület jobban „beleharap” a hóba). Ha több szezonon keresztül használja a gumikat, fordítson figyelmet a profilmélységre is – ennek legalább 4 mm-nek kell lennie. Ez alatt nem elég biztonságosak a gumik.

Nem szabad azonban elfelejteni, hogy jeges úton egyetlen gumi sem garantál optimális tapadást. Ilyen esetben csak a hólánc segíthet.

Téli gumiabroncs – szélesebb vagy keskenyebb legyen?

A jármű szervizkönyve megadja a járműre felszerelendő téli gumik ajánlott méretét (így a szélességét is). Ezt nevezik jóváhagyott méretnek. Néhány gyártó azonban több lehetőséget is megenged – szélesebb vagy keskenyebb gumikat is.

Minél keskenyebb egy gumi, annál kisebb felületen érintkezik a talajjal. A keskenyebb gumik az alábbi esetekben előnyösek:

  • kemény és csúszós talajon (pl. tömör hóval borított úton),
  • vizes úton,
  • egyenetlen úton, amelynek a felülete rossz állapotban van.

Szélesebb gumik esetében a nyomás jobban eloszlik. Ennek köszönhetően csúszósabb felületen is jó tapadást biztosítanak (pl. laza hó vagy latyak) A téli gumik méretének megválasztása elsősorban attól függ, hogy többnyire milyen körülmények között autózunk. Ebben a kérdésben tehát egyfajta kompromisszumot kell kötnünk.