Négyévszakos abroncsok – a szezonális gumicsere valós alternatívái?

Az utóbbi években tapasztalható éghajlatváltozás, amely abban nyilvánul meg, hogy egyre több a meleg hónap és az enyhe tél, azt eredményezi, hogy egyre több járművezető választja a négyévszakos abroncsokat. Ki engedheti meg magának, hogy egész évben egy garnitúrát használjon?

Amint azt a kutatások és a független tesztek is bizonyítják, a téli és a nyári gumik határozott előnyökkel rendelkeznek egymáshoz képest a nekik megfelelő évszakokban, annak köszönhetően, hogy más-más keverékből készülnek (eltérő szilikon és polimer tartalommal), és más a futófelületük mintázata. A nyári gumik jobb paramétereket mutatnak száraz aszfalton és 7°C feletti környezeti hőmérsékleten, míg a téli gumik jobban teljesítenek esőben és hóban, amikor a levegő hőmérséklete 7°C alá csökken. A négyévszakos gumik egyesítik magukban a téli és a nyári gumik tulajdonságait, így elméletben évszaktól függetlenül biztonságos autózást biztosítanak. Ha ez így van, akkor a négyévszakos gumi a legoptimálisabb megoldás?

Mit kell tudni a négyévszakos abroncsokról?

Jelenleg a négyévszakos gumik szerkezete és mintázata inkább a téli gumikra emlékeztet. Ennek az az oka, hogy a téli gumik sokoldalúbbak, tehát havon, latyakban és nedves aszfalton is biztosítják a vonóerőt. Alacsony hőmérsékleten a négyévszakos gumik tapadása a téli gumikéhoz hasonló, de száraz és forró aszfalton nem fékeznek olyan hatékonyan, mint a nyári gumik. Bár kompromisszumot jelentenek, a négyévszakos gumik paraméterei alig mutatnak különbséget a szezonális gumikhoz képest, a lényeg pedig az, hogy kielégítőek és biztonságos közlekedést tesznek lehetővé. Meg kell azonban jegyezni, hogy a puha gumikeverék nyáron gyorsabban elkopik, és az ilyen gumiknak nagyobb a gördülési ellenállásuk, ami azt jelenti, hogy a négyévszakos gumik utazás közben nagyobb zajt keltenek, mint a nyári gumik.

A közelmúltban azonban a vezető abroncsgyártók, köztük a Bridgestone és a Michelin, újszerűen közelítették meg a négyévszakos gumik gyártását. A négyévszakos abroncsokat teljesen új szemlélettel tervezik, és arra törekednek, hogy minimalizálják a fentiekben leírt negatív jellemzők hatásait, és sokoldalúbb abroncsokat alkossanak meg.

Kinek való a négyévszakos abroncs?

Amikor négyévszakos abroncs mellett döntünk, azzal kompromisszumot kötünk a nyári és a téli gumik tulajdonságai között. Akinek nagy költséget jelent két garnitúra megvásárlása, annak mindenképpen ez a legköltséghatékonyabb megoldás. Ezzel kiküszöbölhető a gumicsere és a használaton kívüli gumik tárolásának költsége, de ne feledje, hogy évente egyszer akkor is ellenőrizni kell, és ki kell centríroztatni a kerekeket, ha négyévszakos gumit használ! Ha tehát Ön városi, kompakt vagy középkategóriás autót vezet, és többnyire visszafogottan és figyelmesen autózik, az Ön számára a négyévszakos abroncs a jó megoldás. Fontos tudni, hogy a négyévszakos gumik nagyobb biztonságot nyújtanak hóval borított úton, mint a nyári gumik, nyáron pedig száraz aszfalton, jobbak, mint a téli gumik.  

Ha azonban Ön sokat autózik az ország különböző részeibe, vagy hideg, esetleg hegyvidéken él, továbbra is két garnitúra használatát javasoljuk – az adott évszak körülményeihez igazodó nyári és téli gumikat.