Hogyan boldoguljunk a befagyó gépkocsi-tömítésekkel?

Elég, ha a hőmérséklet néhány fokkal nulla alá csökken, autónknál felléphet a befagyó tömítések problémája, ami miatt nagyon gyakran nem tudjuk kinyitni autónk ajtaját. Hogyan vegyük ennek elejét? Hogyan védjük a tömítéseket, hogy autónk a téli hónapokban is kifogástalanul működjön? Íme néhány bevált módszer.

Minden autósnak tudnia kell, hogy a tömítéseket nem csak télen kell gondozni, hanem egész évben. Ha megfelelően karbantartjuk őket, akkor a fagy nem okoz kellemetlen meglepetést, az ajtókat pedig minden nehézség nélkül ki tudjuk majd nyitni. A gépkocsi-tömítések megfelelő ápolásához elegendő néhány olcsó, könnyen beszerezhető termék.

Mivel kenjük autónk tömítéseit? Technikai vazelin és szilikon a tömítésekre

A tömítések védelmére az autósok már évek óta a technikai vazelint használják. A vazelin nem csak védi a tömítéseket befagyás ellen, hanem növeli azok súrlódással szembeni ellenálló képességét. Hátránya, hogy egy zsíros réteget hagy hátra a tömítéseken, és az, hogy nincs ápoló hatása.

Ilyen hatással a speciális tömítésápoló szilikon rendelkezik. Az ilyen típusú készítményt könnyű felvinni, szagtalan, javítja a gumi kinézetét és rugalmasságát. Egész évben biztosítja a tömítések védelmét kiszáradás és repedezés ellen, télen pedig akár -50°C-ig ellenáll a fagynak. A tömítésápoló szilikonok különböző formában – spray vagy rúd – kaphatók.  

Hogyan vigyük fel a készítményeket autónk tömítéseire?

Függetlenül attól, hogy milyen készítményt választunk, a tömítések karbantartásánál néhány lépést be kell tartanunk. A glicerin vagy szilikon felvitele előtt meg kell mosni az autót. Télen ez nem olyan egyszerű, legjobb, ha zárt helyiségben működő kézi mosót választunk, a végén pedig gondosan szárítsuk meg az autót, még a legkisebb alkatrészt is. Ez nagyon fontos, főleg a tömítések esetében, amelyeknek teljesen száraznak kell lenniük a védőszer felvitele előtt.

A spray vagy rúd alakú készítmények használati módja hasonló: vigyük fel a terméket a tömítésre, és száraz törlőruhával kenjük szét. A rúd alakú készítménynél még a kárpit felvitel alatti beszennyezésének a kockázata is minimális.  

Ne feledjük, hogy minden tömítésről gondoskodni kell, nem csak az ajtóknál lévőkről. Ne hagyjuk ki a csomagtartó és az oldalsó ablakok tömítéseit sem.

Mit tegyünk, ha a tömítés már befagyott?

Ha nem gondoskodtunk a tömítések megfelelő védelméről, akkor azok fagyok esetén befagyhatnak, és nem tudunk bejutni az autónkba. Ilyenkor jó, ha van nálunk egy kisméretű jégoldó spray, amellyel befújunk az ajtórésbe, majd pár perc elteltével újra megpróbáljuk kinyitni az autót. 

Ha nincs nálunk jégoldó, megpróbálhatjuk széttörni a tömítések között megfagyott jeget. Ezt az ajtó egyenletes, egyenlő időközönként való megnyomásával végezzük. Tilos erővel húzni az ajtót, mert ezzel leszakíthatjuk a tömítést.

Mi annak a következménye, ha nem ápoljuk megfelelően autónk tömítéseit? 

Még ha úgy tűnik is, hogy a tömítések ápolása időveszteség, érdemes gondoskodni azok megfelelő karbantartásáról. Ennek elmulasztása ugyanis nagyon problémás és költséges hibákhoz vezethet. Ha oda jutunk, hogy rángatni kell az ajtót, akkor letéphetjük a tömítést vagy a kilincset.

Ha viszont a gumitömítés kiszárad és megrepedezik, akkor autónk már nem szigetelt többé. Megkezdődnek a gondok, párásodik az ablak, víz gyűlik össze az autó belsejében, innen pedig egyenes az út a penész vagy a rozsda megjelenéséig. Ráadásul a sérült ajtótömítés miatt megnő az utastérben a zajszint, ami rontja a vezetés komfortját.

Ezért jobb előre megvédeni a tömítéseket, mint fedezni a kár utáni költséges javításokat.

Kár esetén keressük fel a legközelebbi First Stop szervizpontot.