Guminyomás – hogyan állapítsuk meg a helyes értéket?

A megfelelő guminyomás befolyásolja a tapadást, növeli az abroncs élettartamát, és biztosítja a megfelelő gördülési ellenállást. Garantálja továbbá a nagyobb biztonságot és vezetési élményt, és segít az autó fenntartási költségeinek csökkentésében. Minden gépjárművezető számára elengedhetetlen tehát, hogy tisztában legyen a helyes guminyomással. Az alábbiakban bemutatjuk, hogy hogyan ellenőrizheti a megfelelő nyomásértéket.

A guminyomás értékét többféle mértékegységben ki lehet fejezni. A leggyakrabban barban [bar] adják meg. Más mértékegységet is használnak azonban. A következőkből kiderül, hogy hogyan kell őket értelmezni.

A gumiabroncs nyomását az alábbiakkal határozzuk meg:

  • technikai atmoszféra [at] – 1 at megközelítőleg 1 barnak felel meg,
  • kilopascal [kPa] – 100 kPa 1 bar értékének felel meg. A javasolt 300 kPa nyomás azt jelenti, hogy az abroncs nyomását 3,0 bar értéken kell tartani.


Miután megismerte a gumiabroncsokban mért nyomás kifejezésére használt mértékegységeket, továbbléphet az optimális értékek gyakorlati mérésének kérdésére.

Guminyomás – hol keressük a helyes értéket?

Az ajánlott nyomásértékeket már az abroncsok megvásárlásakor megtudhatja. Ehhez mindössze annyit kell tennie, hogy elkéri az eladótól vagy az autókereskedőtől a különböző abroncsmodellekhez és autókhoz ajánlott nyomástáblázatokat.

Ha a közeljövőben nem készül szervizbe, gumiszerelőhöz vagy olyan autókereskedőhöz látogatni, ahol szervize is van, saját maga is ellenőrizheti a guminyomás értékeket. Nézze meg figyelmesen az abroncsok oldalfalán található jelöléseket! Az abroncson, a dombornyomott "MAX PRESSURE" szöveg után látható szám a legnagyobb nyomásérték, amit az abroncs elbír.

Fontos tudni, hogy a maximális guminyomás nem azonos az ajánlott nyomással!

A maximális nyomás az a legnagyobb nyomás, amit az abroncs el tud viselni. A küszöbérték átlépése, vagyis ha túl alacsony abroncsnyomással autózunk, akkor az autó nehezen irányítható, miközben a gumi akár spontán szét is hasadhat.

Ha meg akarja tudni, hogy az Ön autója számára mi az optimális (és a legbiztonságosabb) guminyomás, keresse meg a jármű adattábláját, amely tartalmazza a nyomásérték táblázatot. Az adott modelltől függően ez lehet valamelyik oszlopon, a vezetőoldali első ajtó belső oldalán, az üzemanyagtöltő nyílás ajtaján vagy a csomagtartóban.

Az adattábláról az alábbiakat tudhatja meg:

  • az első és a hátsó kerekekben azonos nyomást kell-e biztosítani,
  • mi a megfelelő guminyomás kisebb és nagyobb terhelés esetén,
  • mennyi legyen a nyomás a pótkerékben.

Hogyan ellenőrizzük a guminyomást?

Az új autókat általában guminyomás szenzorokkal látják el. Azokat a szenzorokat, amelyek direkt rendszer alapján működnek, a kerekekbe szerelik be, így a nyomáscsökkenésről azonnal információkat tudnak küldeni a fedélzeti számítógépnek. Így a vezető pontosan tudja, hogy melyik kerékre kell figyelni, illetve melyikbe kell levegőt fújni.

A köztes rendszer alapján működő szenzorok az ABS és az ESC (elektronikus menetstabilizáló) szenzorokra támaszkodnak. Ha csökken a guminyomás, kigyullad a guminyomás jelző lámpa. Ekkor meg kell állni, például egy benzinkúton, és a nyomásmérővel meg kell mérni, hogy a kerekekben mennyi levegő van, majd a kompresszorral a megfelelő szintre kell emelni a nyomást.

A guminyomás ellenőrzése – milyen gyakran kell ellenőrizni?

Mivel az abroncsokban lévő nyomás nagymértékben befolyásolja a vezetés minőségét és biztonságát, rendszeresen ellenőrizni kell. Havonta egyszer ellenőrizze a nyomást a saját eszközeivel vagy a benzinkutakon és a gumiszervizekben rendelkezésre álló eszközökkel. Ezen kívül érdemes hosszú utazás előtt is nyomásellenőrzést végezni.

A guminyomást akkor is ellenőrzik, amikor a gumikat cserélik a FirstStop szervizekben. Ne feledje, hogy az autóval kapcsolatos bármilyen meghibásodás, még az olyan kicsi is, mint a futófelület kopása, nagymértékben befolyásolja a vezetési élményt! A jó és hatékony gumik jelentősen javítják a közlekedés biztonságát.