Gumicsere – a leggyakoribb hibák

A gumiabroncs a jármű egyetlen olyan része, amely közvetlenül érintkezik az útfelülettel, ezért a rendszeres és szakszerű cseréje rendkívül fontos. Azt javasoljuk, hogy a gumikat olyan jól bevált műhelyben cseréltesse, amely megfelelően el tudja végezni a feladatot. Gumicsere során az alábbi hibák fordulnak elő leggyakrabban.

A gumi állapota és helyes felszerelése nagymértékben befolyásolja a vezetési élményt. A szezonális nyári és téli gumicserék szintén fontosak, mivel a nyári és a téli gumik más-más gumi- és polimerkeverékből készülnek, és eltér a futófelületük mintázata is. Ennek köszönhetően különböző légköri feltételek mellett eltérő tapadást biztosítanak. Ahhoz azonban, hogy a gumik a legjobb teljesítményt nyújtsák, először is biztosítani kell a szakszerű cseréjüket és kiválasztásukat.

Hibás centírozás

Ha el akarja kerülni a felfüggesztés vagy a kormánymű meghibásodását, ellenőrizze, hogy az autó kerekeit megfelelően kiegyensúlyozták-e! Ezt az eljárást minden alkalommal meg kell ismételni, amikor a kereket kicserélik ütközés, padkázás vagy kátyúba hajtás után.

A kerekek hibás kiegyensúlyozása általában akkor válik érezhetővé, amikor nagyobb sebességgel halad a jármű. Ha a kerekek nincsenek kiegyensúlyozva, remegés érezhető a kormánykeréken, vagy akár az autó teljes karosszériáján. A hibás kiegyensúlyozás az úttartást is befolyásolhatja, mert előfordulhat, hogy az autó az út jobb vagy bal oldala felé húz.

Nem megfelelő abroncsnyomás

Az abroncsnyomás idővel változik az alábbi okok miatt:

  • levegő kerül be a gumi oldalfalain keresztül,
  • változik a külső levegő hőmérséklete,
  • kisebb mechanikus sérülések.

A nyomást rendszeresen, például havonta egyszer, valamint minden gumicsere után ellenőrizni kell. A nem megfelelő nyomásérték túlzott üzemanyag-fogyasztást, elégtelen vonóerőt és a gumik túlmelegedését eredményezheti. A jármű első és hátsó tengelye számára előírt helyes nyomásérték a motor teljesítményétől, az autó modelljétől és a maximális terhelési értékektől függ.

A kerékanyákat nem húztuk elég szorosra

Kerékcsere után rendkívül fontos, hogy szorosan meghúzzuk a kerékanyákat. Kétféle csavarkulcsot kell használni: először sűrített levegős csavarkulccsal kell meghúzni a kerékanyákat, majd pedig nyomatékkulccsal, hogy elég szorosak legyenek.


A csavarok nem megfelelő mértékű meghúzása, például azért, mert csak préslevegős csavarkulcsot használunk, azt eredményezheti, hogy megnyúlnak a csavarok, és gondot okoz a kerekek levétele. A csavarok akkor is kilazulhatnak, ha a kerékcserét megfelelően végezték, ezért azt javasoljuk, hogy egy rövidebb út, azaz kb. 30-50 km megtétele után húzza meg őket újra.

Ha a gumicsere sietve és nem szakszerűen történik, nem csak az abroncsok és a felnik sérülhetnek, hanem a saját biztonságunkat is kockára tesszük. A gumicsere során számtalan hiba felmerülhet, ezért érdemes jól bevált szervizhez fordulni, például a First Stop műhelyeihez, amelyek nem csak szezonálisan, hanem egész évben nyitva vannak. Egy jó szerviz ellenőrzi az abroncsok és a szelepek állapotát, és felkészíti az abroncsot és a felniket a megfelelő felszerelésre.

Hibás futómű-beállítás

A kerékösszetartás értéke az azonos tengelyen található mindkét kerék nyomvonala közötti szög. Ez a szög +3 és -3 fok között lehet. Pozitív érték esetén összetartásról beszélünk, negatív érték esetén pedig széttartásról. 

A hibás kerékbeállítás a következő problémákat okozhatja:

  • nehéz az egyenes irányt tartani egyenes haladás esetén;
  • a gumik túlzott elhasználódása;
  • nagyobb gördülési ellenállás, ami nagyobb fogyasztást idéz elő.

Érdemes elolvasni: a kerekek helyes felszerelése és cseréje – rövid útmutató a futómű-beállításhoz és az autó geometriájához