GUMIABRONCS FUTÓFELÜLETÉNEK KOPÁSA ÉS ANNAK OKAI

Csakúgy mint a járművek, a vezetők és a vezetési szokások is különböznek egymástól. Nem minden gumiabroncs egyforma, és nagyon különböző mértékben kophatnak.

Például a sportkocsikhoz gyártott nagy teljesítményű abroncsok gyorsabban kopnak, mint egy családi szedán túraabroncsai. Ugyanakkor egy abroncs vártnál hamarabb bekövetkező elhasználódását, illetve szabálytalan kopását, továbbá zaj vagy rezgés keletkezését különféle tényezők okozhatják. Az abroncsok korai elhasználódásának és szabálytalan kopásának két gyakori oka a nem megfelelő belső nyomás és a specifikációtól eltérő abroncsbeállítások.

1. SZÁMÚ FUTÓFELÜLET-KOPÁSI OK: NEM MEGFELELŐ BELSŐ NYOMÁS

Amikor egy abroncs nem megfelelően van felfújva, jó az esélye, hogy gyorsabban, illetve egyenetlenül kezd kopni. A járműgyártók nemcsak azért határozzák meg az első és hátsó gumiabroncsok belső nyomását, hogy optimalizálják a teljesítményt a vezetés kényelme, a jármű irányítása és az üzemanyag-fogyasztás szempontjából, hanem figyelembe veszik a gumiabroncskopást is. A megfelelő belső nyomás segít optimalizálni a jármű terhelésének eloszlását, a gyorsítást, a fékezést és a nyomtartó erőket a futófelületben. Ha az abroncsnyomás túl kicsi vagy akár túl nagy, a futófelületnek az útfelülettel ténylegesen érintkező része nincs optimalizálva ahhoz, hogy el tudja végezni a tőle megkövetelt különféle feladatokat. Így a futófelület különböző részei gyorsabban, illetve szabálytalanul kophatnak.

Ezért minden hónapban ellenőrizze valamennyi abroncs nyomását, beleértve a pótkerékét is! Ugyancsak ellenőrizze hosszú út előtt, vagy amikor többletsúly szállítását tervezi! A járműgyártó abroncsnyomás-specifikációja a vezetőoldali ajtóra vagy az ajtókeretre ragasztott címkén/feliratos táblán található. Ezenkívül a jármű kezelési kézikönyvében is találhatóak abroncsnyomásra vonatkozó ajánlások.

2. SZÁMÚ FUTÓFELÜLET-KOPÁSI OK: SPECIFIKÁCIÓTÓL ELTÉRŐ ABRONCSBEÁLLÍTÁS

Az abroncsok, azaz a kerekek párhuzamos állása a jármű kormányzásához és felfüggesztéséhez tartozó alkatrészek egyenesbe állítására vonatkozik – arra a rendszerre, amely összeköti és vezérli a kerekek mozgását. Ez nem maguknak az abroncsoknak vagy a kerekeknek a beállítását jelenti. A helyes irányítottság kulcsa az abroncsok és azok úttal való érintkezése szögeinek beállítása a járműgyártó specifikációival összhangban, olyan paramétereket illetően, mint a kerékdőlés, a kerékösszetartás és -széttartás, valamint az utánfutás.

Az abroncs nem megfelelő beállítása egyenetlen és idő előtti elkopást okozhat. A helytelen beállításból eredő gyakori futófelület-kopási állapotok közé tartoznak az alábbiak:

Lépcsőkopás: Ez akkor következik be, amikor a futófelület blokkjainak egyik oldala a kerület mentén gyorsabban kopik, mint a másik. Ha a futófelület blokkjait kézzel végigsimítjuk, fűrészfogak érzetét keltik. A lépcsőkopás jellemzően a vállrész bordájában következik be, és gyakran az az oka, hogy a kerekek túlzottan befelé vagy kifelé állnak.