Gumiabroncs- és futófelület-típusok – válassza az autójának leginkább megfelelőt

Az autógumik kiválasztásakor számos tényezőt kell figyelembe venni, és nem érdemes bedőlni az alacsony áraknak és a gyártók hirdetési trükkjeinek. A piacon több száz féle gumiabroncs kapható, de ha megszerezzük a megfelelő ismereteket, nem veszünk el az ajánlatok útvesztőjében, így kellemes utazást biztosíthatunk magunknak és a családunknak.

A kis profilmélység (kb. 3 mm a nyári gumiknál és 4 mm a téli gumiknál) az egyik legbiztosabb jele annak, hogy ideje új abroncsokat venni. Érdemes megtanulni, hogy hogyan mérhetjük meg a profilmélységet. A személyautók abroncsai olyan sok szempontból befolyásolják a vezetés biztonságát, hogy nem érdemes elkapkodni a vásárlást. A gumiabroncsok a következőket befolyásolják:

  • az autó tapadása az úton,
  • a féktávolság,
  • az üzemanyag-fogyasztás szintje,
  • általános vezetési élmény (különösen a zajszint az autóban).

Milyen személyautó abroncs típusok közül választhatunk? Milyen szempontok szerint lehet megkülönböztetni a különböző autógumi típusokat? Olvassa el a cikkünk további részét, és válasszon az autójához tökéletesen illeszkedő gumikat!

Az abroncs futófelülete – különböző típusok

Az abroncs kiválasztása során nagy figyelmet kell fordítani a futófelület mintázatára, vagyis az abroncs azon részére, amely közvetlenül érintkezik az úttal. Alapvetően háromféle futófelületet különböztethetünk meg a mintázat alapján: szimmetrikus, aszimmetrikus és forgásirányú:

  1. Forgásirányú futófelület – az ilyen futófelülettel ellátott abroncsokat általában sportos autókon használják. A futófelületen található bevágások V-alakban helyezkednek el, ami elősegíti a víz hatékony elvezetését, és minimalizálja a felúszás (aquaplaning) esélyét. Az abroncs forgásának az irányát mindig feltüntetik az abroncs oldalfalán.
  2. Szimmetrikus futófelület – a futófelület belső és külső oldalán azonos a mintázat (úgynevezett tükörkép). Ez a mintázat azokra az abroncsokra jellemző, amelyeket kisebb városi és kompakt autókra szerelnek. A négyévszakos abroncsoknak is sokszor szimmetrikus a futófelületük. A szimmetrikus futófelületű abroncsokon általában nem tüntetik fel a forgás irányát (bármely irány megfelelő).
  3. Aszimmetrikus futófelület – az ilyen futófelülettel ellátott abroncsok mintázata eltérő a külső és a belső oldalon. A futófelület külső oldala biztosítja a húzóerőt és az oldalirányú merevséget száraz útfelületen, míg a belső rész feladata a víz elvezetése a hosszirányú és az átlós bevágásokkal. Jelenleg a személyautókra többnyire aszimmetrikus abroncsokat szerelnek, mivel univerzálisak, és mind nedves, mind száraz útfelületen kiváló paraméterekkel rendelkeznek.

A piacon kaphatók sárra és hóra tervezett abroncsok is (ezeket az "M+S" jelölésről ismerhetjük fel), amelyeknek a futófelületén széles blokkok és mélyebb bevágások találhatók. Meg kell azonban jegyezni, hogy ezek az abroncsok nem kifejezetten téli gumik – azt, hogy egy bizonyos futófelület milyen időjárási körülményekhez megfelelő, sok egyéb tényező is befolyásolja.

Az abroncs felépítése – hogyan befolyásolja ez a választást?

A személyautó abroncsoknak két fajtája van, melyeket az eltérő felépítésük alapján különböztethetünk meg: radiál és diagonál abroncsok. Lényegében minden személyautó abroncs radiál abroncs, mivel a karkasz szövetszálai sugárirányban helyezkednek el. Az ilyen abroncsok kiváló teljesítményt nyújtanak nagy sebességnél, a merevségüknek, a stabilitásuknak és az úttal való nagyobb érintkezési felületüknek köszönhetően.

  • A diagonál abroncsokat ritkán használnak személyautókon, kivéve a nagyon régi autókat és a terepjárókat.  Szerkezetüknek köszönhetően (a karkasz rétegei keresztben helyezkednek el), a diagonál abroncsok jobban ellenállnak a mechanikai sérüléseknek, különösen az oldalfalat érő sérüléseknek. Sajnos azonban a diagonál abroncsok nehezebbek, és nagy sebességnél kevésbé stabilak.

Az abroncs felépítése azt is befolyásolja, hogy sérülés (defekt) esetén mennyire marad használható az abroncs. Jelenleg két olyan abroncs-konstrukció kapható, amely defekt esetén is lehetővé teszi az utazás folytatását:

  • self-sealant (önzáró) abroncsok – ha a karkasz kilyukad, az abroncsban lévő anyag eltömíti a lyukat és ezzel megakadályozza a levegő kiáramlását;
  • Run Flat (defekttűrő) abroncsok – a megerősített oldalfalnak és a speciálisan kialakított peremhuzalnak köszönhetően maximum 80 km/h sebességgel még 80 km-t tehet meg a defektet követően.

Abroncsméretek – mire kell figyelni az abroncs kiválasztásakor?

Ellentétben azzal, ahogyan sokan gondolják, nem az abroncsméret a legnehezebb kérdés az abroncs kiválasztása során. Miért? Mert ezt szinte lehetetlen elrontani. Egyszerűen csak kövesse az autógyártó kezelési kézikönyvében leírt utasításait! Az abroncs mérete (átmérője) mindig illeszkedjen a felni méretéhez!