AZ ABRONCSOK FUTÓFELÜLETÉNEK KOPÁSA ÉS A KOPÁS OKAI

Ahogyan a járművek, a járművezetők és a vezetési szokások is különbözőek, az abroncsok sem egyformák, és nem azonos ütemben kopnak.

A sportautók nagyteljesítményű abroncsai például sokkal hamarabb elkopnak, mint egy családi autó túraabroncsai. Számos olyan tényező van azonban, ami miatt egy abroncs a vártnál gyorsabban és/vagy rendellenesen kophat, és ezáltal zajt vagy rázkódást okozhat. Az abroncsok korai és rendellenes kopásának két leggyakoribb oka a nem megfelelő guminyomás és a nem megfelelő futómű-beállítás.

AZ ABRONCSOK KOPÁSÁNAK 1. OKA: NEM MEGFELELŐ GUMINYOMÁS

Ha az abroncs nincs megfelelően felfújva, jó esély van arra, hogy gyorsabban és/vagy nem egyenletesen fog kopni. A gyártók nem csak azért határozzák meg az első és a hátsó abroncsokban fenntartandó nyomást, hogy optimalizálják az utazási komfortot, a jármű kezelhetőségét és az üzemanyag-fogyasztást, hanem azért is, hogy megfelelően kopjanak a gumik. A megfelelő nyomás elősegíti a jármű súlyának, valamint a gyorsuláskor, fékezéskor és kanyarodáskor fellépő erőknek a futófelületen történő optimális elosztását. Ha a nyomás túl alacsony, vagy akár túl magas, a futófelület érintkezési felülete nem optimális méretű, azaz nem képes ellátni sokrétű feladatait. Ilyenkor a futófelület különböző részei gyorsabban és/vagy rendellenesen használódnak el.

Minden abroncsban, ideértve a pótkereket is, havonta ellenőrizze a nyomást. Ha hosszú útra indul, vagy nagyobb terhet kíván szállítani, akkor külön is végezzen ellenőrzést. A járműgyártó által megadott nyomásértékeket a vezető ajtajára vagy az ajtónyílásba rögzített címkén találja meg. Az ajánlott guminyomást a jármű kézikönyvében is leellenőrizheti.

 

AZ ABRONCSOK KOPÁSÁNAK 2. OKA: NEM MEGFELELŐ FUTÓMŰ-BEÁLLÍTÁS

A futómű-beállítás a jármű kormányművének és felfüggesztési elemeinek helyes beállítását jelenti – ez a rendszer kapcsolja össze és vezérli a kerekek mozgását. Nem maguknak a gumiknak vagy a kerekeknek a beállításáról van szó. A helyes futómű-beállítás lényege az, hogy a kerekek állását és az úttal való érintkezésüket a jármű gyártója által megadott paraméterek szerint állítjuk be (pl. a kerékdőlés, a kerékösszetartás és az utánfutás tekintetében).

A nem megfelelő futómű-beállítás következtében előfordulhat, hogy az abroncsok nem egyenletesen és túl gyorsan kopnak. A helytelen beállítás következtében az abroncsok futófelülete többek között az alábbi módon kophat:

Fűrészfog kopás: Ez akkor fordul elő, amikor a futófelület egyik oldala az abroncs teljes kerületén gyorsabban kopik, mint a másik. Ha végigsimítjuk a kezünkkel a futófelületet, olyan érzést kelt, mintha fűrészfogak lennének. Az fűrészfog kopás általában a vállrészen található bordákon alakul ki, többnyire a túlzott pozitív vagy negatív összetartás következtében.