Abroncsfelcserélési módok

A gumiabroncsok egymással való felcserélése egyszerű szervizművelet, amely elősegíti az autóabroncsok élettartamának meghosszabbítását. Mit jelent az abroncsok egymással való felcserélése? Mikor a legjobb ezt elvégezni? Nézzük csak!

A gumiabroncs futófelülete nem egyenletesen kopik. A profilmélység felgyorsult, szabálytalan csökkenését okozhatják:

  • a vezető rossz szokásai (pl. hirtelen fékezés),
  • nem megfelelő abroncsnyomás,
  • helytelen felfüggesztési geometria,
  • kedvezőtlen időjárási viszonyok az úton.

Ugyanakkor az első tengelyen (amely általában a hajtótengely) levő abroncsok még megfelelő vezetési stílus és autó-karbantartás mellett is gyorsabban kopnak, mint a hátsó tengelyen levők (ez az úgynevezett vonszolás).

Az autóabroncsokat azért cserélik fel egymással, hogy a különböző tengelyeken levő abroncsok többé-kevésbé hasonló ütemben kopjanak. Ez azt jelenti, hogy az abroncsokat megcserélik a tengelyeken, vagyis a hajtott tengelyen levők kerülnek az utánfutó tengelyre és fordítva.

>> Bővebb információ a futófelületi kopásjelzőről

Az abroncsok felcserélése és futófelülete

A csere megkezdése előtt figyelembe kell venni, hogy az abroncsok milyen futófelülettel rendelkeznek. A futófelület típusától függően az eljárást különféle módokon végzik:

  • szimmetrikus futófelületű abroncsok – az autóabroncs futófelületének mindkét fele azonos, és maga a futófelület nem jelzi a forgás irányát, így a csere nemcsak a tengelyek, hanem az oldalak között is történhet (pl. a bal oldali abroncs a hajtott tengelyről átkerülhet az utánfutó tengely jobb oldalára);
  • forgásiránykötött futófelülettel rendelkező abroncsok – az abroncs meghatározott forgásiránya miatt a csere mindkét tengelyen csak azonos oldalon történhet;
  • aszimmetrikus futófelületű abroncsok – a változatos futófelület-minta azt jelenti, hogy cserekor figyelni kell a gumiabroncs oldaljelöléseire: „outside” (külső oldal) és „inside” (belső oldal).

A kerekek felcserélésekor elkövetett hibák felgyorsíthatják az abroncsok kopását, befolyásolhatják a vezetés kényelmét, sőt megnövelhetik a féktávolságot.

Mikor cseréljük fel az abroncsokat?

A csere menetrendjére vonatkozó tájékoztatásnak szerepelnie kell az autóabroncsok kézikönyvében. Ugyanakkor amennyiben a gyártó ilyen információval nem szolgált, a cserét 8.000–12.000 km megtétele után kell végrehajtani (négykerék-meghajtású autók esetében akár 6.000 km-enként).

Amennyiben azt veszi észre, hogy az autóabroncsok a hajtott tengelyen a megtett távolság rövidsége ellenére egyenlőtlenül kopnak, a kerekeket gyakrabban kell felcserélni.