A kerekek helyes felszerelése és cseréje –- rövid útmutató a kerekek kiegyensúlyozásához és a futómű-beállításhoz

A vezetés biztonságát nem csak az abroncsoknak az állapota, hanem a helyes felszerelése is befolyásolja. A gumicsere nem korlátozódhat egyszerűen a régi garnitúra leszerelésére és az új gumik felszerelésére. A szezonális abroncscsere során az autószerelő számos egyéb feladatot is elvégez, például a kerekek kiegyensúlyozását és a felfüggesztés beállításának ellenőrzését. Ismerje meg ezeket a feladatokat, és azt, hogy miért olyan fontosak!

A kerekek az autó egyedüli olyan részei, amelyek közvetlenül érintkeznek az útfelülettel. Ennél fogva a felszerelésük során elkövetett minden hiba, még a legkisebb is, súlyos következményekkel járhat. Ezt a feladatot a gyártó ajánlásainak pontos betartásával kell elvégezni, valamint a megfelelő szerszámokkal, például centírozó géppel vagy speciális lézeres mérőműszerrel.

Beállítások és kerékösszetartás – mit jelentenek ezek?

A felfüggesztés beállítása azoknak a paramétereknek az összességét jelenti, amelyek meghatározzák a felfüggesztés elemeinek a talajhoz és a járműhöz viszonyított helyes pozícióját. Nagymértékben befolyásolja a közlekedés biztonságát és kényelmét, ugyanis közvetlen hatást gyakorol a jármű menetstabilitására és a gumik tapadására.

A kerekek pozicionálásának alapvető paraméterei az alábbiak:

  • összetartás – az első és a hátsó kerekek egymáshoz és az autó szimmetria tengelyéhez viszonyított állása
  • kerékdőlésszög – a függőleges tengely és a keréksík által bezárt szög,
  • utánfutási szög – a kerék pozíciója a jármű tengelyéhez viszonyítva elkormányzott kerekek esetén.

Lásd még: Összetartás – utasítások

A hibás futómű-beállítás jellemzői

A futómű hibás beállítása növeli a kisodródás, a gyorsabb gumikopás vagy a kormánymű károsodásának kockázatát. Ezzel egy időben csökken a precizitás szintje és a vezetési élmény.

A futómű hibás beállítására utaló jelek az alábbiak lehetnek:

  • az autó észrevehetően balra vagy jobbra húz – állandóan mozgatni kell a kormánykereket ahhoz, hogy az autó egyenesen haladjon. Olyan érzésünk van, hogy kanyarokban az autó könnyebben fordul balra vagy jobbra.
  • a futófelület egyenetlen kopása – az egyik oldalon gyorsabban kopik a futófelület, mert a jármű tengelyéhez képest más a pályája;
  • kanyarokban csikorgó hangot adnak a gumik – akkor is zavaró hangot hallunk, ha nem túl nagy sebességgel és nem túl éles szögben kanyarodunk.  

Lásd még: Miért ütnek a gumik, és miért zajosak, illetve mik a helytelen futómű-beállítás tünetei?

A futómű beállítása általában akkor állítódik át, ha belehajtunk egy kátyúba, vagy a kerék nekimegy valaminek (pl. járdaszigetnek). Ezen kívül elállítódhat a futómű akkor is, ha hosszasan autózunk egyenetlen felületeken, ha kisebb ütközés történik, de akár az autó rendes használata során is (a jármű teherhordó komponensei deformálódnak a használat során).  Ezért a fenti jellemzők megjelenése esetén is fontos a futóművet ellenőrizni – nem csak a szezonális gumicsere során.

A kerekek kiegyensúlyozása – miért fontos?

A kerekek megfelelő kiegyensúlyozása, vagyis a felni és az abroncs súlyának egyenletes elosztása a kerék egészén ugyanolyan fontos, mint a kerekek egymáshoz és a talajhoz képest történő pozicionálása. A mozgásban lévő jármű kerekei nagy sebességgel forognak, ezért ha a tömeg nem optimálisan oszlik el, akkor a kerekek nem egyenletesen gördülnek, és vibrálni kezdenek, ami az egész járműre átterjed. A vibrálás nem csak a vezetési élményt rontja, hanem az abroncsok és a felfüggesztés elemeinek gyorsabb elhasználódásához is vezet (lengéscsillapítók, csuklók, a kormánymű csapszegei és a csapágyak).

A kerekeket úgy lehet megfelelően kiegyensúlyozni, hogy bizonyos súlyokat helyezünk vagy ragasztunk a felni kerületének megfelelő részeire, vagy pedig az abroncsot optimalizáljuk úgy, hogy meghatározzuk a kerék legkönnyebb és legnehezebb pontját, majd ezekhez képest kiegyenlítjük a súlyeloszlást. Ennek eredményeképpen a tömeg egyenletesen oszlik el a forgásközpont körül.

Az alábbi cikkből még többet megtudhat: A kerekek kiegyensúlyozása – mit jelent ez?

Hibás kiegyensúlyozás – árulkodó jelek

Az alábbi jelek általában azt jelzik, hogy az autó kerekeit nem egyensúlyozták ki megfelelően:

  • a kormánykerék vibrációja - általában nagy sebességnél érezhető (100-120 km/h).
  • a karosszéria remegése,
  • kanyarokban az autó hátsó része instabil,
  • a futófelület egyenetlen kopása (jobban kopik a kerék azon részén, ahol nagyobb a tömegeltérés).

Ne feledje, hogy minden keréknek szüksége van kiegyensúlyozásra - még a legjobb minőségű abronccsal és felnivel felszereltnek is! Ezt a műveletet minden alkalommal el kell végezni, amikor az abroncsot leveszik a felniről, és a kerék szerkezetét érő minden behatás után is – ideértve azt is, amikor a kerék akadálynak ütközik vagy kátyúba hajt az úton. Ezen felül azt javasoljuk, hogy kb. 15.000 kilométerenként ellenőriztesse a kerékkiegyensúlyozást.

Ne feledje! A futómű-beállítást és a kerék kiegyensúlyozásának ellenőrzését megelőző intézkedésnek kell tekinteni, amely meghosszabbítja az abroncsok, a felfüggesztés elemeinek és a kormányműnek az élettartamát.  Ezért ezeket a műveleteket minden olyan esetben végeztesse el, amikor a felfüggesztés beállításai változnak vagy leszerelik valamelyik kereket!

Mind a futómű-beállítást, mind a kiegyensúlyozást elvégeztetheti a FirstStop autószerviz központokban.