A gumiabroncson található jelölések, avagy útmutató az abroncs fontosabb műszaki adataihoz

Az, hogy meg tudjuk különböztetni a téli gumikat a nyári gumiktól, és megtaláljuk rajtuk a gyártó nevét, még nem jelenti azt, hogy felelős döntést tudunk hozni, amikor gumiabroncsot vásárolunk. Az autósok nem mindig tudnak eligazodni a gumikon található jelölések között, de egyiket sem szabad figyelmen kívül hagyni, mivel befolyásolhatják a vezetési élményt és a közlekedés biztonságát. Olvassa el az alábbi cikket és kerülje el a veszélyes hibákat!

Az abroncs jelölései a gumi oldalfalán találhatók, mindkét oldalon. Néhány jelölés, például a téli abroncsokat jelző hópehely szimbólum, külön jelmagyarázat nélkül is érthető. Ugyanakkor a személyautó-abroncsok konstrukciójára vonatkozó részletes információkat olyan jelölések mutatják, amelyeket nehezebb megérteni.

Hogyan lehet értelmezni a személyautók abroncsain található jelöléseket? Az alábbiakban bemutatjuk a legfontosabb jelöléseket – ha ezeket ismeri, megalapozott döntést hozhat a téli vagy a nyári gumik megvásárlásáról.

1.      A személyautók gumiabroncsainak méretei

A gumik méretét mutató jelölések a futófelülethez közel találhatók. A személyautók abroncsainak méreteivel kapcsolatos információk, a gyártó nevével együtt, általában a legnagyobb betűmérettel vannak feltüntetve. Egy adott abroncs méretét mutató jelölés így néz ki:

205/55 / R15

  • 205 az abroncs szélessége milliméterben megadva,
  • 55 – az abroncs keresztmetszeti viszonyszáma, tehát a gumi magasságának aránya a szélességéhez, százalékértékben kifejezve,
  • R – az abroncs szerkezete (ebben az esetben radiál gumiról van szó, amelyet általában a személyautókon használnak),
  • 15 az adott abroncsra felszerelhető felni átmérőjét jelenti (colban).

A gumi méretére vonatkozó adatok nem véletlenül kerültek egymás mellé. Szorosan kapcsolódnak ugyanis egymáshoz, és meghatározzák, hogy milyen felni és dísztárcsa szerelhető fel egy adott kerékre. A gumi szélessége tehát megmutatja az arányt, az arány pedig a felni méretét. Ugyanígy, amikor felnit választunk, meg kell nézni a szélességét, mivel pontosan illeszkednie kell az abroncs szélességéhez. 

2.      A gumiabroncs gyártási időpontja

Ha tudjuk értelmezni a gumi életkorával kapcsolatos információkat, az nagy segítségünkre lehet például akkor, amikor ellenőrizni kívánjuk a gumik állapotát egy megvásárolni kívánt autón. Az abroncson a gyártás időpontjáról információt szolgáltató jelölés egy 12 karakterből álló sorozat, amely a DOT (a Department of Transportation, azaz az amerikai Közlekedési Minisztérium nevének rövidítése) betűkkel kezdődik. Az első 8 jegy az abroncsot előállító gyár kódja, valamint a méret kód és a futófelület kód.

A dátumra utaló információt a teljes sorozat utolsó 4 jegye tartalmazza, melyekből az első kettő (pl. 11) egy adott hetet jelöl, míg az utolsó kettő (pl. 16) a gyártás évét jelöli. Tehát a “1116” számsor azt jelenti, hogy a gumit a 2016. év 11. hetében gyártották

3. Az abroncs terhelési- és sebességindexei

A következő két jelölés szintén együtt látható az abroncsokon, és fontos tudni, hogy ezeknek meg kell felelniük a magyar törvények előírásainak. A személyautók abroncsain a terhelési index azt a maximális tömeget jelzi (kilogrammban kifejezve), amellyel az adott gumi a gyártó által megadott maximális sebességgel haladva terhelhető. A szabályok szerint a terhelési index meg kell, hogy feleljen a jármű legnagyobb megengedett össztömege ¼-ének.

Ugyanígy, az abroncs sebességindexe azt a maximális állandó sebességet határozza meg, amellyel az autó ezzel a gumival haladhat. A gumi sebességindexének értéke egyenlő legyen az autó gyártója által ajánlott legnagyobb sebességgel. A terhelési indexet kétjegyű szám jelzi (60-115), a sebességindexet pedig egy betű. Azt azonban, hogy milyen értékek felelnek meg a gumin látható jelöléseknek, egy speciális táblázatból kell kikeresni. A 94H például azt jelenti, hogy egy abroncsot legfeljebb 640 kg tömeggel lehet terhelni, ha az autó a maximális, 210 km/h sebességgel halad.

4. Maximális guminyomás

A maximális guminyomást mutató jelölés („MAX PRESS” vagy „MAX INFLATION”) azt a legnagyobb nyomást mutatja, amelyet a gumi elvisel „hideg” állapotban, tehát az utolsó használat óta legalább egy óra elteltével. A maximális guminyomás értéke kifejezhető kPA-ban (100 kPA = 1 bar) vagy PSI-ben (14,5 PSI = 1 bar), és néhány gyártó mind a két értéket megadja.

Kérjük, ne feledje: a maximális guminyomás nem azonos az ajánlott nyomással! Az utóbbit rendszeresen ellenőrizni kell a modern technológia, például TPMS (gumiabroncsnyomás-figyelő rendszer) segítségével is.

5. Hatósági engedély (homologizáció)

Ellentétben azokkal a jelölésekkel, amelyek adott autómárkára vonatkozó homologizációt jelentenek, a hatósági engedély (homologizáció) nagyon fontos tényező. Ez azt igazolja, hogy az abroncsokat a teljes Európai Unióban használni lehet. Azt a tényt, hogy az adott abroncs megkapta a megfelelő hatósági engedélyt, E betű jelzi, valamint egy szám, amelyből kiderül, hogy mely ország engedélyezte az abroncs forgalomba hozatalát.

Az abroncson látható többi jelölés vagy egy adott abroncstípusra vonatkozó specifikáció (pl. a forgásirányos abroncsokon nyíl mutatja a gumik forgásának irányát) vagy pedig nem kell velük foglalkozni, mert nem tartalmaznak fontos információkat (pl. a „tubeless” szó azt jelzi, hogy az adott abroncsot tömlő nélkül használjuk).