A gumiabroncsok állapotának és a fékrendszer állapotának hatása a közúti biztonságra

A magyar autósok tisztában vannak azzal, hogy a jól működő fékrendszer és a megfelelő gumiabroncsok nélkülözhetetlenek a biztonságos közlekedéshez. Iparági felmérések szerint az autósok az abroncsok minőségét harmadik helyre sorolták a biztonságot érintő tényezők között. A lista tetejére egyértelműen a fékrendszer került. Hogyan gondoskodhatunk arról, hogy ezek az alkatrészek megfelelően működjenek, és milyen gyakran kell ellenőrizni az állapotukat? Az alábbiakban választ adunk ezekre a kérdésekre, és másokra is.

A vezetők többnyire nagyobb biztonságban érzik magukat, ha meggyőződtek arról, hogy a gumik tökéletes állapotban vannak. A megkérdezettek többségének azonban sajnos nem szokása a gumik állapotának ellenőrzése - mindössze 39%-uk szokta „időnként” ellenőrizni a guminyomást, és csak minden tizedik autós teszi ezt meg egy hosszabb út előtt. Mire kell figyelni ahhoz, hogy ne induljunk útra hibás gumikkal?

Lásd még: Hogyan befolyásolja a gumik állapota a féktávolságot?

Cserélni vagy nem cserélni? Hogyan ellenőrizhetjük a gumik kopását?

Azon túl, hogy ellenőrizzük, hogy nem túl magas vagy alacsony-e a guminyomás, figyelmet kellene fordítanunk a futófelület állapotára is. A profilmélység ugyanis az elhasználódás legbiztosabb mutatója.

A magyar törvények pontosan meghatározzák azt a minimális profilmélységet (1,6 mm), amely még megfelelőnek tekinthető. Ne felejtsük el azonban, hogy ez a minimális érték! Az optimális profilmélység 3 mm nyáron, és 4 mm télen. Szintén fontos megjegyezni, hogy az autó egyéb hibái - például nem megfelelő futómű beállítás - esetén a gumik nem egyformán kopnak az első és a hátsó kerekeken.

Hogyan mérjük a profilmélységet? A profilmélység méréséhez szükséges speciális műszerek a FirstStop autószerviz központokban is megtalálhatók. Ezt a kis eszközt bárki megvásárolhatja, és rendszeresen ellenőrizheti vele a gumik állapotát. Tudjon meg többet a gumi elhasználódását mutató egyéb tényezőkről!

Újrafutózott gumik – tényleg jó megoldás?

A kopott futófelületű gumikat nem kell mindenáron kidobni. Fel lehet újítani vagy újra lehet futózni őket. Hogyan történik ez?

A gumi 80%-át általában a köpeny, tehát a mechanikus struktúra teszi ki (úgynevezett karkasz). Miközben a futófelület elkopik a használat során, a karkasz jó állapotban marad. Ilyen esetekben újrafutózást lehet végezni, vagyis új futófelületet lehet adni egy régi abroncsnak. Egy abroncsot azonban nem szabad többször újrafutózni. Biztonsági okokból a szakértők ezt nem javasolják.

Az újrafutózási módszereket meleg és hideg módszerekre lehet osztani. Az elsőhöz a vulkanizáló műhelyeknek drága sablonokra van szükségük, ezért a hideg módszert gyakrabban használják. Ennek keretében a régi karkaszt új futófelülettel látják el.

Lásd még: Újrafutózott gumik - melyek az előnyeik, és hogyan történik az újrafutózás?

Defektes abroncs cseréje – hogyan kezeljük ezt a helyzetet?

Ha útközben defektet kapunk, az általában nem veszélyes, de nem is túl kellemes. Többnyire azzal jár, hogy órákig várni kell a segélyszolgálatra, és elkésünk a tervezett programokról. Aki azonban nem akar időt vesztegetni, saját maga is kicserélheti a kereket. Hogyan lehet kereket cserélni?

Először is egy biztonságos helyen álljon meg az autójával. Ennek érdekében lassan húzódjon le az út szélére. A sebességváltót tegye egyes fokozatba, kapcsolja be a vészvillogót, és vegye fel a láthatósági mellényt. A következő lépés az elakadásjelző háromszög kihelyezése az útra, lakott területen 1 méterrel az autó mögé, lakott területen kívül pedig 30-50 méterrel a jármű mögé.

Lazítsa meg az anyákat egy csavarkulccsal, majd az emelővel emelje meg az autót. Amikor néhány centivel a föld fölé emelkedett, csavarja le teljesen az anyákat. Tegye fel a pótkereket, és csavarja vissza az anyákat. Engedje le az autót, és guruljon el egy szerelőhöz, aki visszacseréli a pótkereket a rendes kerékre.

Érdemes elolvasni: Defekt - kerékcsere lépésről lépésre

A fékek – hogyan tartsuk a fékrendszert működőképes állapotban

A fékek kopása normális jelenség, amely minden autónál jellemző. Sajnos a vezetők hozzászoknak ahhoz, hogy a féktávolság egyre nagyobb, de ez végzetes is lehet, különösen a téli hónapokban. Ezért állítják a szakértők, hogy 15.000 kilométerenként ellenőriztetni kell a fékrendszert.

Az autó által fékezéskor adott hangokra is figyelni kell - a szokatlan hangok azt jelenthetik, hogy a fékbetéteket cserélni kell. Ez a leggyakrabban előforduló meghibásodás. A fékbetétek cseréjével nem szabad sokat várni. A betétek kopása miatt a féktárcsák is tönkre mehetnek, amelyeket sokkal drágább megjavítani.

A fékfolyadék a fékrendszer másik fontos eleme, amelyet időnként ellenőrizni kell. A felhígult folyadék az egész rendszer túlmelegedéséhez vezethet, és ha ez bekövetkezik, az autóval nem lehet fékezni. A fékfolyadék állapotát bármelyik szervizben ellenőriztetni lehet, ami abból áll, hogy a szerelők megmérik a folyadék forráspontját. Ha túl alacsony, akkor a fékfolyadékot ki kell cserélni.

Lásd még: Hatékony fékrendszer - hogyan lehet biztonságosan autózni?

Takarékos vezetés – biztonságos autózás és üzemanyag-megtakarítás

A közúti közlekedés biztonsága, ideértve az autó fékrendszerének és a gumiabroncsoknak az állapotát is, egyre inkább a vezetési stílustól függ. A vezetési stílus befolyásolja a fékbetétek és a gumik futófelületének kopását. A takarékos vezetési stílus, amelyet „ökovezetésnek” is neveznek, együtt jár azzal is, hogy elvégezzük az autó napi megelőző karbantartását... és ez még a pénztárcánkat is kíméli.

Először is ne autózzunk üres sebességfokozatban, és szokjunk rá a motorfék használatára. Így nem csak kevesebbet fog fogyasztani az autó, hanem a fékeket is kíméljük. Ugyanez vonatkozik a menet közben történő fékezésre - a finom és nem hirtelen fékezések meghosszabbítják a fékek élettartamát.

Mire kell figyelni? Ne autózzon fölösleges csomagokkal, amelyek túlterhelik az autót. Megálláskor mindig állítsa le a motort, még egészen rövid időre is. Indulás előtt nincs szükség a motor melegítésére. Ezen kívül mindig használja ésszerűen a légkondicionálást!

Lásd még: Lengéscsillapítók – fontosság, beszerelés és csere